Sosyal Medya Roi

Sosyal Medya ROI

Her mecrada yatırımın geri dönüşü merak edilir (ROI: Return of Inverstment) ve yatırım yapılmadan önce akıllarda en çok yer ediden sorudur: “bu projenin sonuçları / harcamalar bize ne sağlayacak?” Uzun uzadıya araştırmalar ve analizler yapılır. Bu sırada eğer bu yatırımın karlılık oranından şüphe edilirse hemen farklı bir aksiyon alınarak projeden vazgeçilir.

Sosyal medyada da durum farksızdır. Sosyal medyaya yapılan pazarlama yatırımlarının geri dönüşü de her zaman merak edildi hala da merak edilmeye devam ediliyor. Bazı markalar sosyal medyayı  ciddi bir pazarlama arac ıolarak görürken, bazı markalar da sosyal medyayı ne yazık ki hiç ama hiç umursamıyor. Ancak, markaları da sosyal medyada olması gerekenler ve olmasa kaybı olmayacak markalar olarak değerlendirebiliriz. Sosyal medyada olmanın en önemli amaçlarından bir tanesi hedef kitle, müşteriler veya potansiyel müşteriler ile interaktif bir iletişimi içerisinde olmak olarak ifade edilebilir. Eğer bir markanın hedef kitlesi veya müşterileri bu mecrada yer almıyorlarsa bu mecrada olmanın çok fazla bir önemi olmayacaktır. Bu nedenle de hedef kitlesini iyi analiz ederek, bu kitleye en kolay nasıl ulaşabileceğini öğrenmelidir. Böylelikle, sosyal medya yerine daha efektif bir mecra seçiminde bulunabilirler.

Sosyal medyada yatırımın geri dönüşü aşamalarını şu şekilde sıralayabiliriz;

  • Sosyal medyada var olup olmama kararı verilir.
  • Dijital & sosyal medya yol haritası belirlenir.
  • Seçilen mecralara girilir, tanıtım faaliyetlerine başlanır.
  • En sonunda ise elde edilen getiriler ve götürüler kıyaslanır.
Sosyal medyanın en büyük avantajı, yatırımların geri dönüşü (genellikle) somut olarak ölçülebilir durumdadır. Örneğin, televizyonda yayınlanan reklamların kaç kişi tarafından izlendiğini asla bilemeyiz. Sadece tahminlerde bulunabilir ancak bu da ne yazık ki çoğu zaman gerçekçi olamaz. Tivibu gibi geleneksel medyayı kısmen de olsa dijital ortamlara taşımış olan araçlar sayesinde ise bu tahminleri daha gerçekçi bir hale getirebiliriz. Yani televizyonlar dijital televizyonlara dönüşebilmiş olsalardı ROI hesaplamaları çok daha gerçekçi olacaktı.Belki de reyting hesap sahteciliği gibi konulara bu kadar aşina olmayacaktık. Gazete & dergi ve benzeri reklamların ise kısmen ölçülebilir çünkü satış rakamları bizleri daha gerçekçi bir var sayıma yönlendirebilir.
Sosyal medya ise üstteki iki örnekten çok farklı bir konumdadır ve izleyicilerin sayıları çok rahatlıkla öğrenilir. Hatta, sadece sayılarla yetinmeden coğrafi ve demografik verilere de ulaşılabilir; çok daha kapsamlı bir sosyal medya ROI  hesaplaması yapılabilir.
Bu nedenle de reklam harcamalarının sosyal medyaya doğru kayması da tesadüf olmamaktadır. Markalar artık daha fazla veriler eşliğinde yatırım yapmayı tercih etmekteler ve geleneksel medya ise bu konuda yeterince kaynak ve araç sunamamaktadır.
Daha detaylı bir göz için alttaki infografiği de incelemenizi tavsiye ederiz.
Sosyal Medya Roi
Sosyal Medya Roi (Return of Inversment) – Yatırımın Geri Dönüşü

Bir önceki yazımız olan Dikkate Değer Sosyal Ağlar başlıklı makalemizde eyje, facebook ve foursquare hakkında bilgiler verilmektedir.

2 thoughts on “Sosyal Medya ROI”

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir